Zgodę na złożenie wniosku przez urzędnikówo dofinansowanie na zakup pojazdów musieli wyrazić miejscy radni. I tak w grudniu ub. roku odbyła się sesja w czasie której za przyjęciem uchwały w sprawie złożenia wniosku o dotację oraz wniosku o pożyczkę na realizację zadania „Zielony transport publiczny w Jaśle" z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zagłosowało 18 radnych. Przeciwny był radny Jan Pierzchała, w głosowaniu nie brali udziału radni Krzysztof Czeluśniak i Marcin Węgrzyn.
Wysokie miejsce na liście
W minioną środę (9 marca) pojawiły się wyniki naboru. Miasto Jasło znalazło się na 14 miejscu listy rankingowej (na 67 samorządów). - Zakres projektu obejmuje zakup 6 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych o długości około 8,6 m na potrzeby publicznej komunikacji zbiorowej Miasta Jasło oraz zakup 3 dwustanowiskowych ładowarek, które wykorzystywane będą na potrzeby ładowania zakupionych w ramach projektu zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. W ramach zaplanowanych robót budowlanych przewidziano wykonanie przyłącza elektrycznego o odpowiedniej mocy – przekazała nam Agata Koba, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Jaśle.
Inwestycja ma zostać sfinansowana z dotacji 11,3 mln zł oraz pożyczki w kwocie nie większej jak 3,2 mln zł z NFOŚiGW. Jednak zanim władze miasta podpiszą umowę na otrzymanie pieniędzy, odbędą się negocjacje z NFOŚiGW, w ramach których zmianie ulec może kwota dotacji lub pożyczki.
Realizacja inwestycji to efekt realizacji Strategii Rozwoju Elektromobilności dla Miasta Jasła na lata 2019-2035, która została przygotowana i uchwalona przed dwoma laty. Głównym celem dokumentu jest planowanie takich inwestycji, które pomogą obniżyć emisję dwutlenku węgla w mieście. W planie, oprócz zakupu autobusów jest też budowa ścieżek rowerowych czy budowa centrum komunikacji w mieście.
Obniżenie emisji paliw
Zadanie programu „Zielony Transport Publiczny” to przede wszystkim upowszechnianie zeroemisyjnej komunikacji miejskiej w całej Polsce. - Ważny cel programu to oczywiście obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w miejskim transporcie zbiorowym, ale wierzymy, że nasz program to także sposób na budowanie szerokiej świadomości społecznej na temat korzyści z upowszechniania elektromobilności - informuje Paweł Mirowski, p.o. prezes NFOŚiGW. - Warto także podkreślić, że w tej odsłonie programu „Zielony Transport Publiczny” zostały przewidziane preferencje dla mniejszych samorządów, które chcą rozwijać „zielony” transport miejski, a na co dzień mierzą się z wyzwaniami społeczno-gospodarczymi. Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego takie samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków - wskazuje szef NFOŚiGW.
Michał Probierz o Ekstraklasie i Euro
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?