Opracowanie dokumentacji zlecono firmie MPRB, która ma na to 15 miesięcy. Koszt wykonania koncepcji wyniesie 6 986 400 złotych.
- Do zadań wykonawcy będzie należało wykonanie KP z pełnym rozpoznaniem geologicznym, a także prowadzenie monitoringu osuwisk bądź terenów predysponowanych osuwiskowo. Koncepcja programowa doprecyzuje przyjęte wstępnie rozwiązania projektowe obwodnicy, w tym przedstawi wariantowe rozwiązania skrzyżowań, obiektów inżynierskich, a także sposobu zabezpieczenia posadowienia nasypu drogowego. Pozwoli też ustalić ostateczne rozwiązania projektowe i technologie realizacji. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji, czyli określi założenia dla jej realizacji w systemie Projektuj i buduj
- informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc ma być drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 13,4 kilometra.
- Inwestycja będzie obejmować swoim zakresem budowę skrzyżowań jednopoziomowych (ronda) i dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiektów inżynierskich (osiem mostów i jeden wiadukt), urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgodnie z uzgodnieniami z Państwowym Gospodarstwem Wodnym - Wody Polskie (PGW-WP), wzdłuż potoków Słony, Gogołówka i Dębówka wykonane zostaną także odcinki wałów zamykających (zlokalizowane poza granicami projektowanego pasa drogowego). Wały te stanowić będą dopełnienie dwóch odcinków drogi krajowej pełniących dodatkową funkcję wału przeciwpowodziowego. W toku prowadzonych uzgodnień ustalono, że wały zamykające (cofkowe) wzdłuż potoków Słony i Dębówka zrealizuje Gmina Brzostek, a wał wzdłuż potoku Gogołówka wykona PGW-WP. Warto zaznaczyć, że na dwóch odcinkach o łącznej długości ok. 2,1 km przyszła obwodnica pokrywa się z przebiegiem planowanych do realizacji wałów przeciwpowodziowych. Dla tych odcinków korpus drogowy będzie pełnił jednocześnie funkcję wału przeciwpowodziowego
- czytamy w komunikacie GDDKiA.
Cel inwestycji
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc - jak informuje GDDKiA - ma powstać przede wszystkim w celu wyprowadzenia ruchu tranzytowego na osi północ-południe, kierującego się w kierunku Pilzna oraz drogi krajowej nr 94 i autostrady A4 albo w kierunku Jasła oraz drogi krajowej nr 28 z centrów obydwu miejscowości.
- Dzięki realizacji obwodnicy nastąpi ograniczenie ruchu dalekobieżnego, a tym samym poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju
- podkreśla rzeszowski oddział GDDKiA.
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na Podkarpaciu zrealizowanych zostanie osiem nowych inwestycji drogowych. Będą to:
- obwodnica Kolbuszowej (termin realizacji: marzec 2024 r.),
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28 (termin realizacji: marzec 2024 r.),
- obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77 (termin realizacji: marzec 2024 r.),
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 (termin realizacji: maj 2024 r.),
- obwodnica Sanoka w ciągu DK84 - II etap (termin realizacji: czerwiec 2023 r.),
- obwodnica Jasła w ciągu DK73 (termin realizacji: marzec 2023 r.),
- obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 (termin realizacji: maj 2023 r.),
- obwodnica Pilzna w ciągu DK73 (trwa przetarg na koncepcję programową).
- Jednym z najważniejszych efektów realizacji Programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury
- tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?