Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy będą pieniądze na budowę linii kolejowej z Jasła do Dębicy?

Grzegorz Michalski
Grzegorz Michalski
Chociaż dla wielu obserwatorów rynku kolejowego pomysł wydaje się być abstrakcyjny, to o planach kolejowego połączenia Jasła z Dębicą rozmawiano jeszcze w XIX wieku.
Chociaż dla wielu obserwatorów rynku kolejowego pomysł wydaje się być abstrakcyjny, to o planach kolejowego połączenia Jasła z Dębicą rozmawiano jeszcze w XIX wieku. Archiwum
Jeszcze w 2017 r. rozpoczęły się zabiegi władz powiatowych u Ministra Infrastruktury i Budownictwa o wybudowanie linii kolejowej z Jasła do Dębicy. Czy władze centralne znajdą pieniądze na te wielomilionową inwestycję?

Linie kolejową numer 166 Jasło - Dębica wpisano do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Chociaż dla wielu obserwatorów rynku kolejowego pomysł wydaje się być abstrakcyjny, to o planach kolejowego połączenia Jasła z Dębicą rozmawiano jeszcze w XIX wieku. Wówczas zaborczy rząd Austriacki dał zielone światło do budowy linii kolejowej do Dębicy. Były ambitne plany, rozpoczęto wytyczanie szlaku, ale do budowy nie doszło.

Nawet do 160 km/h

Według wstępnej koncepcji pociągi na linii do Dębicy mogłyby osiągać prędkość do 160 km/h (z wyjątkiem odcinka końcowego na terenie Miasta Jasło – 40 km/h.), a sama trasa skróciłaby dojazd mieszkańców Jasła do Rzeszowa nawet o 40 minut. Linia połączy Jasło, Kołaczyce, Brzyska, Błażkową, Brzostek, Pilzno i Dębicę. Powiat Jasielski zlecił opracowanie koncepcji przebiegu przedmiotowej linii na odcinku 40 km, na którym zlokalizowanych będzie 5 przepraw mostowych. Linia miała zostać poprowadzona doliną rzeki Wisłoki. Podobny przebieg będzie miał planowany odcinek drogi DK-73 Pilzno – Jasło.

Nowa linia umożliwi przejazd z Dębicy przez Pustków – Chmielów – Sandomierz – Stalową Wole – Skarżysko. Może również stanowić alternatywę dla transportu na południe Europy przez Stróże – Nowy Sącz – Muszynę – Słowację. Budowa linii do Dębicy ma kosztować około miliard złotych.

Czy dojdzie do jej budowy?

Wniosek o rozpoczęcie inwestycji trafił do rządowego programu Kolej+. Co dalej? Zapytaliśmy o to władze PKP PLK. - Wszystkie wnioski złożone w ramach Programu są na etapie Oceny formalnej – klasyfikacji projektu do II etapu. Przewidywana data zakończenia procesu oceny formalnej to 27 listopada 2020 - przekazał nam Piotr Hamarnik z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaslo.naszemiasto.pl Nasze Miasto