Czy dojdzie do likwidacji jasielskiego oddziału ratunkowego?

Grzegorz Michalski
Grzegorz Michalski
W Polsce mamy 271 lądowisk przyszpitalnych, w tym w województwie podkarpackim 15. LPR dysponuje śmigłowcami Eurocopter EC-135 oraz, do transportu na duże odległości samolotami Piaggio P.180 Avanti. Prędkość przelotowa śmigłowca EC-135 to 230 km/h.
W Polsce mamy 271 lądowisk przyszpitalnych, w tym w województwie podkarpackim 15. LPR dysponuje śmigłowcami Eurocopter EC-135 oraz, do transportu na duże odległości samolotami Piaggio P.180 Avanti. Prędkość przelotowa śmigłowca EC-135 to 230 km/h. fot. UM Jasło
Obietnice budowy przyszpitalnego lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego pojawiają się od lat. Od lat też przesuwany jest termin rozpoczęcia budowy. I chociaż władze powiatu zapowiedziały zakończenie budowy jeszcze w tym roku, to członkowie jasielskiego stowarzyszenia "Ikar" wątpią by udało się uzyskać wszystkie pozwolenia na użytkowanie lądowiska do 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem szpitalne oddziały ratunkowe, które nie będą wyposażone w lądowisko dla śmigłowców LPR mogą się zamienić od przyszłego roku w zwykłą izbę przyjęć. Zarząd Jasielskiego Stowarzyszenia Lotniczego „Ikar” apeluje o budowę lądowiska i podkreśla, że "Zarząd Powiatu powinien w końcu doprowadzić do wybudowania lądowiska zgodnego z rozporządzeniem Ministra Zdrowia."

Jasielscy miłośnicy lotnictwa tłumaczą, że władzom powiatu pozostało coraz mniej czasu na budowę obiektu, który służy do ratowania zdrowia i życia mieszkańców jasielszczyzny. Historia budowy lądowiska zaczęła się 10 lat temu.

Miłośnicy lotnictwa utrzymują lotnisko

We wrześniu 2011 roku została podpisana umowa pomiędzy Stowarzyszeniem „Ikar” a ówczesnym Burmistrzem Miasta Jasło Andrzejem Czerneckim na lokalizację lądowiska dla samolotów w aktualnym miejscu tj. przy ul. Piłsudskiego (droga nr 28, za dawnym sklepem meblowym VIP).

Teren ten Stowarzyszenie "Ikar" przystosowało do wymogów, jakie musi spełniać lądowisko oraz opracowało instrukcję operacyjną lądowiska. W lutym 2013 roku lądowisko zostało wpisane do ewidencji lądowisk prowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Teren lądowiska jest utrzymywany przez Stowarzyszenie w stanie nadającym się do użytkowania praktycznie przez cały rok oprócz krótkiego okresu, kiedy leży śnieg. Na wiosnę każdego roku pas jest wałowany, a w okresie letnim koszony nie rzadziej jak co 7 dni.

Zmiana lokalizacji

Od początku działalności Stowarzyszenie wskazywało, że jest to dobre miejsce na urządzenie lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W kwietniu 2013 roku doszło do podpisania porozumienia w tej sprawie pomiędzy Szpitalem Specjalistycznym w Jaśle a Stowarzyszeniem „Ikar”. Na szpitalu ciąży obowiązek posiadania całodobowego lądowiska dla śmigłowców. W tym przypadku obowiązek ten spada również na Starostwo jako jego organ założycielski.

Za kadencji starosty Franciszka Miśkiewicza włożono wiele pracy w opracowanie projektu i uzyskanie wszelkich zgód na budowę lądowiska przy ul. Piłsudskiego. W grudniu 2015 roku Rada Miejska Jasła przyjęła uchwałę o zmianie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, w której wyznaczono obszar z przeznaczeniem pod „Teren usług ochrony zdrowia-lądowisko dla śmigłowców sanitarnych”.

Budowę lądowiska dla śmigłowców starostwo przesuwało wraz z przesuwaniem terminów przez Ministra Zdrowia.
W grudniu 2019 roku starostwo wystąpiło z koncepcją budowy lądowiska przy budynku powiatowej komendy policji (ul. Sroczyńskiego). Wymagało to uzyskania terenu od Skarbu Państwa, powtórne uruchomienie całego procesu projektowego i uzgodnieniowego, a Rada Miejska w sierpniu 2020 powtórnie zmieniła plan Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego. - Oby ten nakład pracy i kosztów nie poszedł do szuflady na kolejne lata i był odkurzany na parę miesięcy przed upływem kolejnego terminu - podnoszą członkowie jasielskiego "Ikara".

Koszt budowy to średnio 2 mln zł

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2019 roku w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego wymaga (między innymi), aby oddział dysponował całodobowym lotniskiem lub lądowiskiem zlokalizowanym w takiej odległości, by było możliwe przyjęcie pacjentów, którzy znajdują się w stanie nagłego zagrożenia życia, bez pośrednictwa specjalistycznych środków transportu sanitarnego, czyli położonego na terenie szpitala. Dopuszczalne jest położenie lotniska lub lądowiska w takiej odległości, aby transport pacjenta karetką nie przekraczał 5 minut. Karetkę ma zapewnić oddział ratunkowy.

Jak informuje Stowarzyszenie "Ikar", koszt budowy całodobowego lądowiska przyszpitalnego (naziemnego) to średnio 2 mln złotych, lądowiska wyniesionego (na budynku) to na ogół powyżej 10 mln złotych. Są to dane ogólnie dostępne ze zrealizowanych inwestycji tego typu. Konstrukcja lądowiska musi mieć zdolność przenoszenia obciążeń dynamicznych w przypadku przerwanego startu śmigłowca o ciężarze 6 ton. Inne wymagania to np. czysta strefa podejścia do lądowania i startu.

Śmigłowce zapadały się w ziemi

Po dwóch zdarzeniach na wiosnę tego roku, kiedy ciężkie śmigłowce wojskowe biorące udział w akcji COVID-19 musiały się przestawiać, ponieważ zapadały im się koła w grunt, członkowie Stowarzyszenia "Ikar" zwrócili się do władz miasta o pomoc. I władze miasta nie odmówiły.

Wykonane przez Miasto Jasło utwardzone płytami betonowymi miejsce o wym. 9 x 9 m oraz naprawa drogi dojazdowej, daje możliwość lądowania śmigłowca w dobrych warunkach i bezpieczne przekazanie pacjenta. Spełniony jest też wymóg, stawiany przez rozporządzenie, dojazdu do szpitala w 5 minut. - Czas dojazdu karetki do lądowiska był sprawdzony przed laty przez szpital. Koszt tego przedsięwzięcia w wysokości 15 tys. złotych jest niewspółmierny do korzyści - podkreślają członkowie "Ikara".

W przyszłości, gdy powstanie lądowisko z prawdziwego zdarzenia, które jest planowane przy powiatowej komendzie policji, płyty można będzie odzyskać i użyć do innego celu.

Jednak budowa tego lądowiska nie rozwiązuje problemu przyszpitalnego lądowiska dla śmigłowców LPR.

- Patrząc na zaawansowanie prac na miejscu obecnie przeznaczonym na lądowisko decyzją władz powiatu jasielskiego, tj. obok budynku policji, jego oddanie do użytkowania od 1 stycznia 2022 roku jest mocno wątpliwe. Nawet gdyby lądowisko było już fizycznie gotowe, to znając średni czas w jakim uzyskuje się odbiór lądowisk przez Urząd Lotnictwa Cywilnego jest to niemożliwe do końca roku. Być może, że bezwarunkowy wymóg posiadania lądowiska przez SOR-y od dnia 1 stycznia 2022 roku po raz kolejny zostanie przesunięty – więc pewnie budowa też. Jeżeli nie, to możliwe że SOR stanie się izbą przyjęć

- wyjaśniają członkowie Stowarzyszenia "Ikar".

Z lądowisk śmigłowcowych zlokalizowanych na terenie szpitala nie da się skorzystać do celów innych niż medyczne.

Mniej wina w Europie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie