Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od sylwestra będziemy jeździć szybciej. Na autostradach 140 km/h

Andrzej Kuczmierowski
JANUSZ WOJTOWICZ / POLSKAPRESSE
Od 31 grudnia kierowców czekają zmiany. Będziemy mogli jeździć szybciej po autostradach i drogach ekspresowych - do 140 km/h.

O podniesieniu limitów zadecydował 30 października Senat. Wnosił o to poseł Stanisław Iwan (PO) z Zielonej Góry, popierany przez senatora Tadeusza Gruszkę (PiS). Wcześniej Senat nie rozważał takich zmian, jednak motywując to tym, że "warunki techniczne na drogach tych kategorii umożliwiają jazdę z takimi prędkościami, nie obniżając przy tym w istotny sposób poziomu bezpieczeństwa kierujących" postanowił podnieść ograniczenia.

Prędkości na naszych drogach wzrastają do najwyższych w Europie. 140 km/h będziemy mogli pojechać po autostradzie, a 120 k/h na drodze ekspresowej o dwóch jezdniach w przeciwnych kierunkach. Na pozostałych ekspresowych limit będzie wynosił 100 km/h. W praktyce jednak limity będą jeszcze o 10km/h większe ze względu na zapis, który dopuszcza "błąd kierowcy" z taką tolerancją.

W Unii Europejskiej prędkość na autostradach waha się od 120 do 130 km/h , jedynie w Niemczech 130 km/h jest prędkością zalecaną, ale nie obowiązkową. Dziś kończą się także konsultacje społeczne dotyczące ograniczenia inwestycji drogowych. Odwleczonych ma być 20 z 41 trwających przetargów na drogi ekspresowe. Wszystko wskazuje na to, że powstaną po 2020 roku.

Jak mówi Wiadomościom24 Artur Mrugasiewicz z Biura Prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zmiany nie wpłyną na zwiększenie się liczby wypadków. -Proszę pamiętać że te zmiany dotyczą dróg szybkiego ruchu a zatem takich gdzie nie występują skrzyżowania kolizyjne, a pasy ruchu oddzielone są barierami.

Zdaniem Dr hab. Adama Tarnowskiego, psychologa transportu z Uniwersytetu Warszawskiego, nagroźniejszym zabójcą na drogach jest prędkość. Na źródła problemu wskazuje on jednak zbyt rzadkie kontrole drogowe i nadmierne skomplikowanie przepisów. - Zmiana limitów nie będzie miała w mojej opinii większego znaczenia dla wypadkowości - bo i tak większość wypadków powodowana jest przez osoby przekraczające te przepisy. Jeśli wzrośnie sprawność kontroli np. fotoradarowej, liczba wypadków prawdopodobnie zmaleje - mówi Wiadomościom24.pl ekspert.
Zwraca uwagę na niedostosowanie prędkości do warunków drogowych, nawet jeśli kierowca formalnie nie łamie prawa. - Kierowca jadący "przepisowe" 90 po oblodzonej jezdni lub we mgle powinien za to odpowiadać, adekwatnie do zagrożenia jakie stwarza.

Cały artykuł znajdziecie na www.wiadomosci24.pl.

Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam **

swój artykuł

lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę?
Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę?
Poinformuj nas**!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto