Starosta jasielski w sprawie „stopów”: Propozycje ratusza są niezgodne z prawem

Jakub Hap
Jakub Hap
Na skrzyżowaniu ulic Chopina z Ujejskiego (na zdjęciu) i Chopina z Kraszewskiego doszło do wielu kolizji i wypadków. Kolejne wiszą w powietrzu.
Na skrzyżowaniu ulic Chopina z Ujejskiego (na zdjęciu) i Chopina z Kraszewskiego doszło do wielu kolizji i wypadków. Kolejne wiszą w powietrzu. Jakub Hap
Nic nie wskazuje na to, by samorządy miasta i powiatu doszły do porozumienia w sprawie wyboru i wprowadzenia w życie rozwiązań, które poprawiłyby bezpieczeństwo na skrzyżowaniach w ciągu ulicy Szopena w Jaśle. Starosta twierdzi, że pomysły magistratu nie są zgodne z przepisami.

Przed tygodniem pisaliśmy o wynikach zleconego przez miasto audytu, który miał dać ostateczną odpowiedź na pytanie, jakie działania zniwelowałyby ryzyko kolejnych groźnych wypadków i kolizji w miejscach, gdzie ulica Szopena zbiega się z ulicami Ujejskiego i Kraszewskiego. Grzegorz Sołtykiewicz, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego ocenił wszystkie proponowane rozwiązania i po przeprowadzeniu wizji lokalnej przygotował kilkunastostronicowe sprawozdanie. Wynika z niego, że większość niebezpiecznych zdarzeń, do których doszło na „stopach” w ostatnich trzech latach było skutkiem nieostrożności kierowców i nieustępowania pierwszeństwa przejazdu. Wielu spośród poruszających się jednokierunkowymi drogami z pierwszeństwem przejazdu (Ujejskiego, Kraszewskiego), zbyt mocno naciskało na pedał gazu. Audytor zauważył także, że w niektórych przypadkach nie bez winy byli piesi, którym zdarzało się wymuszać na kierujących gwałtowne hamowanie.

Według Sołtykiewicza, przebudowa skrzyżowań powinna być ukierunkowana na uspokojenie ruchu. Rekomenduje on zastosowanie progów zwalniających lub wyniesionych tarcz skrzyżowań (rozwiązanie pierwotnie proponowane przez burmistrza), zawężenie wlotów ulic jednokierunkowych eliminujących parkowanie pojazdów przed skrzyżowaniami oraz korektę łuków zapewniających przejezdność. Sporządzony przez specjalistę dokument trafił już na biurko starosty, który jest organem zarządzającym ruchem w powiecie i dotąd stopował pomysły miasta. Wcześniej na felernych skrzyżowaniach zmieniono istniejący układ znaków i tarcz znaków, część została zamontowana na wysięgnikach, dzięki czemu są lepiej widoczne dla kierowców.

Adam Pawluś ma swoją wizję

Wszystko wskazuje na to, że na kolejne, bardziej konkretne działania na „stopach” trzeba będzie poczekać – o ile w ogóle nastąpią. Opublikowane przed kilkoma dniami na stronie starostwa „Stanowisko Organu Zarządzania Ruchem w sprawie złożonych projektów stałej zmiany organizacji ruchu w ciągu skrzyżowań ulic Szopena i Ujejskiego oraz Szopena i Kraszewskiego” rozczaruje wszystkich, którzy liczyli na konsensus oraz kooperację ratusza i powiatu w ważnej dla mieszkańców sprawie.

Na wstępie starosta przypomina, że zarządca dróg gminnych na terenie Jasła, burmistrz Ryszard Pabian, we wrześniu ub. roku zwrócił się do niego z wnioskiem o zatwierdzenie projektu stałej zmiany organizacji ruchu, obejmującego docelowe oznakowanie obydwu skrzyżowań po wykonaniu przebudowy ich geometrii.

- Przedłożył dwie koncepcje oznakowania (…). Pierwsza (…) obejmowała przebudowę skrzyżowań poprzez zastosowanie fizycznych form uspokojenia ruchu w postaci skrzyżowań z wyniesioną wyspą tj. wyniesienie tarczy skrzyżowania do poziomu chodnika przy jezdni, zniesienie ustalonych zasad pierwszeństwa na obu skrzyżowaniach poprzez wprowadzenie znakiem A-5 skrzyżowań równorzędnych, wprowadzenie na wszystkich wlotach ulic strefy ograniczonej prędkości 20 km/h oraz wprowadzenie oznakowania poziomego obligatoryjnie wprowadzonego przy stosowaniu progów zwalniających. Druga (…) obejmowała przebudowę skrzyżowań na skrzyżowania z wyniesioną wyspą, wprowadzenie znakiem B-43 strefy ograniczonej prędkości 20 km/h na wszystkich wlotach ulic doprowadzających ruch do strefy oraz wprowadzenie oznakowania poziomego obligatoryjnie wprowadzonego przy stosowaniu progów zwalniających

- informuje powiat.

W ocenie organu zarządzającego ruchem, zaproponowane przez gospodarza Jasła rozwiązania są „niezgodne z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego”, a zastosowane ich we wskazanej lokalizacji „będzie nieefektywne, pogarszające warunki ruchu i przepustowość obu skrzyżowań”.

- Starosta (…) o stwierdzonych nieprawidłowościach poinformował zarządcę dróg gminnych - burmistrza (…) Jasła, i zaproponował wprowadzenie zwężonych wlotów dróg z pierwszeństwem, przesunięcie linii P -12 bezwzględnego zatrzymania do środka osi skrzyżowań w celu zwiększenia pola widzenia pojazdów zatrzymujących się przed liną poziomą P-12, a także zastosowanie np. powierzchni wyłączonych na drogach z pierwszeństwem przejazdu w celu wyeliminowania postoju pojazdów przed skrzyżowaniami, mocno ograniczających widoczność pojazdów zatrzymujących się na wlotach dróg podporządkowanych. Koncepcja projektu uspokojenia ruchu została przekazana przewodniczącemu rady miejskiej oraz pracownikom urzędu miasta

- czytamy na stronie starostwa.

Progi zwalniające to zło?

Ze stanowiska starosty wynika, że przedłożone przez miasto projekty nie zawierały analiz ruchowych, uzasadniających potrzebę wprowadzenia „radykalnej zmiany organizacji ruchu i zmiany geometrii skrzyżowań” oraz informacji o pomiarach natężenia ruchu. Pomiarach, które pozwoliłyby także ocenić, jak proponowane zmiany wpłyną na przepustowość i przejezdność skrzyżowań.

- Wyniesione wyspy skrzyżowań działają jak progi zwalniające i dlatego przy ich wprowadzaniu należy uwzględnić aspekty komfortu jazdy szczególnie dla pojazdów komunikacji zbiorowej oraz konieczność zwalniania przed progiem pojazdów uprzywilejowanych - pogotowia, straży pożarnej, policji podczas wykonywania interwencji. Progi negatywnie oddziałują na stan techniczny konstrukcji drogi oraz na urządzenia znajdujące się w drodze sieci wodociągowe, kanalizacyjne i sieci gazowe. Utrudniają odśnieżanie jezdni oraz prawidłowe odwodnienie drogi. Ponadto powodują hałas i drgania szczególnie uciążliwe dla posesji znajdujących się w bliskości zlokalizowanego progu. Im większy próg, tym kierowca silniej hamuje, a potem tym silniej przyspiesza. Kiedy ruch jest za duży samochody z hukiem przejeżdżają przez progi. Huk, to już poważny problem. Autobusy, które teoretycznie powinny przejeżdżać ponad progami, a faktycznie zawadzają o nie, to kolejny problem - powodują powstawanie silnych wstrząsów (punktowe wibracje) i hałasu odczuwalnych w okolicznych zabudowaniach, co skutkuje nawet pękaniem ścian. Na zachodzie Europy od progów się odchodzi. Zamiast nich stosuje się zwężenia dróg lub szykany, które trzeba omijać. Mają podobne zalety, a znacznie mniej wad: nie generują tyle wibracji i hałasu, nie narażają zdrowia mieszkańców, kierowców i bezpieczeństwa pasażerów karetek pogotowia, nie utrudniają odśnieżania, nie niszczą aut, są bezpieczniejsze dla rowerzystów i motocyklistów

- stwierdza starosta.

I zauważa, że przeprowadzony audyt potwierdził sens zastosowania na skrzyżowaniach „zwężonych wlotów dróg z pierwszeństwem przejazdu”, czego jest orędownikiem.

- Ulica Ujejskiego i ulica Kraszewskiego są ulicami alternatywnymi do przeciążonej ruchem głównej ulicy miejskiej 3-go Maja. Ulice te stanowią szybszą trasę przejazdu i są chętnie wybierane przez mieszkańców i służby ratownicze. Stanowią nieprzerwany ciąg drogowy począwszy od skrzyżowania ulic Jagiełły i Kościuszki do ulicy Wincentego Pola. Projektując organizację ruchu należy wziąć pod uwagę również przyzwyczajenia kierowców oraz możliwość występowania jazdy na pamięć. Radykalne zmiany, np. zmiana geometrii skrzyżowania, czy zmiana pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu może, znacząco wpłynąć na pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z uwagi na powyższe, w ocenie tutejszego organu zaproponowane przez burmistrza (…) Jasła rozwiązania w projektach stałej zmiany organizacji ruchu przedłożonych we wrześniu ubiegłego roku nie poprawią bezpieczeństwa ruchu na tych skrzyżowaniach, a nadesłany audyt bezpieczeństwa ruchu nie wskazuje w tej sprawie jednego konkretnego, optymalnego rozwiązania

- kończy starosta.

Do tematu wrócimy.


**ZOBACZ TAKŻE:

**

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie