Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Transgraniczny odcinek Via Carpatia będzie budowany także po słowackiej stronie [ZDJĘCIA]

Bogdan Hućko
Bogdan Hućko
Ponad 326 milionów euro z instrumentu CEF (Connecting Europe Facility) – „Łącząc Europę” przeznaczonych zostanie na dofinansowanie budowy transgranicznego połączenia drogowego na trasie Via Carpatia między Polską a Słowacją. Po stronie polskiej wybudowanych zostanie ponad 18 km drogi ekspresowej z Dukli do Barwinka, a po stronie słowackiej – aktualizacja studium wykonalności dla drogi R4 (około 59,5 km) od granicy polsko-słowackiej.

W piątek, 10 lutego, w Barwinku zostało podpisane porozumienie pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a Národná Diaľničná Spoločnosť (NDS), która odpowiedzialna jest m.in. za budowę i utrzymanie dróg szybkiego ruchu na Słowacji. Dotyczy ono stworzenia transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską i Słowacją.

W imieniu GDDKiA porozumienie podpisał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w imieniu NDS Vladimír Jacko, prezes zarządu i dyrektor generalny NDS oraz Stanislav Beňo, członek zarządu i dyrektor ds. Inwestycji.

CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych konkursów. Tylko najważniejsze w skali całej UE projekty, w dodatku konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich, mają szansę otrzymać dofinansowanie. Polska wspierała Słowację we wspólnym wniosku o dofinansowanie z instrumentu CEF projektu budowlanego po stronie polskiej i projektu studialnego po stronie słowackiej.

W ramach inwestycji po stronie polskiej powstanie ponad 18-kilometrowy odcinek rogi ekspresowej S19 z Dukli do Barwinka (granica państwa) z pełną infrastrukturą. Natomiast po stronie słowackiej będzie to droga ekspresowa R4. Słowacy w porównaniu z Polską są spóźnieni w budowie swojego odcinka Via Carpatii. Podpisane 10 lutego w Barwinku porozumienie dotyczy po stronie słowackiej aktualizacji studium wykonalności dla drogi R4 (około 59,5 km od granicy polsko-słowackiej), nowego odcinka drogi ekspresowej.

- Dzięki ścisłej współpracy ministrów transportu Andrzeja Kowalczyka i Andreja Doleżala, pozyskaliśmy środki finansowe na realizację transgranicznych odcinków Via Carpatii. Środki są zagwarantowane. Wspólne działanie jest dowodem podwójnej skuteczności. Z jednej strony skuteczności związanej z pozyskiwaniem środków zewnętrznych na nasze strategiczne projekty infrastrukturalne. Skuteczności związanej z realizacją tego strategicznego połączenia drogowego. Via Carpatia to droga życia, droga do rozwoju i mamy w sobie ogromną konsekwencję i determinację aby ten wielki projekt zrealizować. Jest ogromna determinacja, ogromna wola, żeby jak najszybciej Via Carpatię wykonać. Jestem przekonany, że zadanie, które sami przed sobą postawiliśmy, zostanie przez nas wykonane - podkreślił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Z Dukli do Barwinka: ponad 1,5 mld zł

Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wyraził nadzieję, że jeszcze w tej dekadzie przyjdzie się „cieszyć drogą ekspresową po obu stronach granicy”. Podkreślił, że budowa odcinka z Dukli do Barwinka będzie bardzo trudna i wymagająca technicznie ze względu na uwarunkowania terenowe, środowiskowe oraz pod względem budowy geologicznej.

Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, w systemie „projektuj i buduj”. W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. Na odcinku Dukla - Barwinek będzie 15 estakad. Najdłuższa będzie miała około 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości około 35 m od poziomu terenu. Powstanie również 10 mostów, 6 wiaduktów drogowych, 6 przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. Inwestycję realizuje firma Polaqua. Wartość kontraktu to 1 541,1 mln zł. Koszty kwalifikowalne inwestycji wynoszą 384,2 mln euro, w tym wkład UE to 326,6 mln euro.

Długość S19 w województwie podkarpackim to 166,6 km, z czego 73 km jest w budowie, a 11,6 km w przetargu.

Priorytet dla Słowaków

Na Słowacji Via Carpatia liczyć będzie 136 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Będą to droga ekspresowa R4 oraz odcinki autostrady D1 (Presov – Kosickie Olsany) i drogi ekspresowej R2 (obwodnica Koszyc), budowanej od marca ubiegłego roku. Budowa odcinków Via Carpatia u naszych południowych sąsiadów postępuje znacznie wolniej niż w Polsce. Do wybudowania pozostał odcinek niespełna 60 km od granicy z Polską w Barwinku.

Prezes zarządu i dyrektor generalny NDS Vladimir Jacko podkreślił, że bardzo stronie słowackiej zależy na dokończeniu drogi ekspresowej.

– Podpisanie umowy jest tego potwierdzeniem, że działamy na pełnych obrotach. Jesteśmy świadomi, że Polacy nas wyprzedzili, ale też dziękujemy za pozyskane dofinansowanie, które będziemy mogli przeznaczyć na aktualizację studium wykonalności, tak, abyśmy w 2025 roku mogli kontynuować prace tam, gdzie Polacy skończą. Na Słowacji mamy takie powiedzonko, że tam gdzie inni kończą, to my dopiero zaczynamy – dodał z uśmiechem szef NDS.

- Ten odcinek, którego nam brakuje, jest dla nas priorytetowy, ponieważ uświadamiamy sobie, że nie jest to tylko nasz interes, ale dwóch krajów, a także mający bardzo ważny wpływ na bezpieczeństwo, warunki społeczno – ekonomiczne, warunki życiowe wszystkich krajów, które są położone wzdłuż Via Carpatia – powiedział Vladimir Jacko.

Bezpieczeństwo międzynarodowe

Ida budowy drogi łączącej Europę z północy na południe zrodziła się podcz as spotkania w 2006 roku w Łańcucie, gdzie prezydent Lech Kaczyński zaprosił ministrów transportu Litwy, Słowacji i Węgier aby przedyskutować budowę Via Carpatii.

Wiceminister Rafał Weber jest przekonany, że trasa rozwinie transportowo i komunikacyjnie regiony przez które będzie przebiegać, nada również nowy impuls gospodarczy i ekonomiczny wschodniej części naszego kraju.

- Ten projekt ma również znaczenie związane z bezpieczeństwem międzynarodowym. Gdy Rosja bezpardonowo atakuje Ukrainę i duża część transportu europejskiego przemieszcza się wschodnimi częściami nie tylko Polski, również wschodnią flanką NATO, ma znaczenie związane z bezpieczeństwem, ma wyjątkowy charakter, ma wyjątkową siłę. Mówią o tym prezydenci państw Europy południowej – Via Carpatia to nie tylko ułatwienia komunikacyjne, nie tylko ułatwienia gospodarcze, to również znaczenie wzmacniające bezpieczeństwo Europy środkowo – południowej. Jeszcze kilka lat temu byli tacy, którzy kwestionowali budowę Via Carpatia. Mówili, że tutaj na wschodzie Polski, południowym wschodzie i północnym wschodzie takich dróg ekspresowych budować nie potrzeba. Wiarę i przekonanie mieli politycy PiS – powiedział Rafał Weber. - Mam nadzieję, że projekt po naszej części i słowackiej będzie realizowany zgodnie z harmonogramem – dodał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Transgraniczny odcinek Via Carpatia będzie budowany także po słowackiej stronie [ZDJĘCIA] - Nowiny

Wróć na jaslo.naszemiasto.pl Nasze Miasto