Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uczeń jasielskiego "Ekonomika" z prestiżową nagrodą za projekt i wykonanie robota. Wyciągnie, posprząta, pomoże

Jakh
ZS nr 4 w Jaśle
Zespół Szkół nr 4 w Jaśle poinformował, że Jakub Frączek, uczeń tej placówki zdobył I miejsce w IV edycji ogólnopolskiego konkursu „Od pomysłu do przemysłu”. Wydarzenie zorganizowane zostało przez Politechnikę Rzeszowską i Zakład Elektroniki i Automatyki CHIP w Stalowej Woli. Zadaniem uczestników konkursowej rywalizacji było przedstawienie autorskiego projektu urządzenia elektronicznego, mechatronicznego elektronicznego lub automatyki w jednej z dwóch kategorii: projektu inspirowanego lub autorskiego.

Robot zaprojektowany i wykonany przez Jakuba Frączka doceniony został I miejscem w kategorii projektów inspirowanych. Jaślanin zdobył też nagrodę publiczności.

Jakub uczy się w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego o profilu politechnicznym. Informatyką i robotyką zainteresował się już w dzieciństwie.

"Jego projekt o tajemniczej nazwie SILBOT to robot czterokołowy stworzony do przewożenia przedmiotów o wymiarach do 130 mm długości, 70mm szerokości i masie około 0,5 kg. Posiada chwytak specjalnie zaprojektowany do chwytania i przytrzymywania przewożonych przedmiotów. Chwytak sterowany jest za pomocą dwóch serwomechanizmów. W przestrzeni chwytaka znajduje się elektromagnes, za pomocą którego można dodatkowo przytrzymywać cięższe elementy stalowe powodując odciążenie ramion chwytaka podczas ruchu wstecz. Robot został zaprojektowany w celu wydobycia materiałów z trudno dostępnych miejsc dlatego jednym z założeń konstrukcyjnych było aby gotowy produkt był jak najniższy. W celu obniżenia konstrukcji zaprojektowano i wykonano koła pasujące do standardowych zespołów napędowych, ale posiadające mniejszą średnicę niż standardowe będące w sprzedaży. Całość konstrukcji ma wysokość ok. 60 mm i jest w stanie dotrzeć w trudno dostępne miejsca" - czytamy na stronie ZS nr 4 w Jaśle.

Robot Jakuba wyposażony jest w cztery zespoły napędowe. "Bezproblemowo może poruszać się po płaskiej powierzchni na której znajduje się dywan czy inne czynniki utrudniające ruch. Jednostką sterującą robota jest komputer jednopłytkowy Raspberry PI 3 model B natomiast samo sterowanie jest ręczne przy wykorzystaniu pada od konsoli playstation komunikującego się z raspberry poprzez bluetooth. Zasięg robota wynosi ok. 10 m. Robot jest również wyposażony w kamerę współpracującą z raspberry i przesyłającą obraz na żywo przy wykorzystaniu sieci wifi. Przesłany obraz można wyświetlać na ekranie komputera lub na ekranie smartphone’a kamera ma ułatwić nawigowanie w obszarze gdzie operator nie ma kontaktu wzrokowego z robotem w związku z tym kamera została wyposażona w obrotowy uchwyt sterowany serwomechanizmem pozwalający obserwować otoczenie robota" - podaje "Ekonomik".

Model zbudowany został przy użyciu oprogramowania CAD, a projektując urządzenie Robert trzymał się koncepcji projektowania mechatronicznego. Jak tłumaczy ZS nr 4, zwrócił on uwagę aby jak największa ilość elementów była standardowa, natomiast elementy niestandardowe zostały wydrukowane na drukarce 3D będącej na wyposażeniu szkoły.

"Głównym przeznaczeniem pojazdu było odzyskanie przedmiotów, które wpadły pod meble i trudno dostępne miejsca. Jednak dzięki zaimplementowanemu systemowi wizyjnemu może on zostać użyty jako robot zbierający porzucone na chodniku śmieci, czy pojazd sprzątający zdalnie posesję ze śmieci, papierów czy transportujący wyrzucone za bramę gazetki promocyjne znajdujące się da drodze dojazdowej lub chodniku do domu. Robot może być także wykorzystany jako asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo, ułatwiając jej wykonywanie codziennych obowiązków chociażby takich jak sprzątanie" - informuje ZS nr 4.

Film zwycięskiego projektu można obejrzeć TUTAJ, natomiast dokumentację techniczną po kliknięciu w ten LINK.

Robot został zaprojektowany w trakcie zajęć Szkolnego Koła Informatyki i Robotyki działającego przy Zespole Szkół nr 4 w Jaśle.

- Podczas zajęć uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności takich dziedzin jak robotyka, informatyka, elektronika, projektowania wspieranego komputerowo - ogólnie mówiąc szeroko pojętej inżynierii. Członkowie koła uczą się także w praktyczny sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę z matematyki i fizyki w realizowanych projektach oraz zauważać i inspirować się otaczającą przyrodą gdyż to ona podsuwa najczęściej najbardziej praktyczne rozwiązania. Zajęcia koła odbywają się cyklicznie dwa razy w tygodniu i cieszą się coraz większą popularnością wśród młodzieży. Koło posiada własną siedzibę mieszczącą się w budynku B szkoły i FANPAGE na Facebooku. Ze względu na zamknięcie szkół w wyniku epidemii COVID-19 finalna wersja SILBOTA powstała w domu Jakuba. Zwycięzcy gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. - czytamy na stronie "Ekonomika".

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaslo.naszemiasto.pl Nasze Miasto