Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uczniowie jasielskiego „Ekonomika” ukończyli projekt naukowy Europejskiej Agencji Kosmicznej

OPRAC.:
Bogdan Hućko
Bogdan Hućko
Ostatnio zakończyła się tegoroczna edycja eksperymentu naukowego Astro Pi. Grupa uczniów z Zespołu Szkół nr 4 z klasy II liceum o profilu politechnicznym w składzie: Mateusz Kordek, Karol Kędziora, Hubert Zając i Filip Płaziak, przeszła wszystkie cztery fazy eksperymentu doprowadzając go, tym samym, do końca. Ich opiekunem jest nauczyciel Wincenty Skwarek.

Astro Pi jest projektem edukacyjnym Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) prowadzonym we współpracy z Fundacją Raspberry Pi. Stwarza on ogromną okazję do prowadzenia projektu naukowego w kosmosie, a konkretnie na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W obecnym czasie badania astronomiczne prowadzone na powierzchni Ziemi, jak i te również w przestrzeni kosmicznej wymagają umiejętności programowania w celu pozyskania danych oraz ich analizy. Ludzie ze środowiska naukowego pracują z olbrzymią ilością różnorodnych danych, które dodatkowo są obarczone szumem, który trzeba odfiltrować. W związku z tą sytuacją potrzebni są specjaliści, którzy zajmą się zbieraniem i analizą danych. Konkurs Astro Pi to idealne pole do sprawdzenia się w roli programisty pracującego na nowoczesnych technologiach kosmicznych. Zadaniem uczestników konkursu jest zaplanowanie i wykonanie eksperymentu badającego życie w kosmosie lub na Ziemi. Dane potrzebne do analizy uzyskiwane są z czujników lub kamer znajdujących się na ISS przy wykorzystaniu programu komputerowego napisanego w języku python, działającego na komputerach Raspberry Pi, w warunkach mikrograwitacji.

W pierwszym etapie konkursu uczniowie tworzą drużynę i wyznaczają cele projektu. Spośród możliwości badania życia na Ziemi lub życia w kosmosie drużyna z ZS nr 4 w Jaśle badała warunki życia w kosmosie. Aby dostać się do kolejnego etapu należało sporządzić opis: eksperymentu wraz z danymi, które będą zbierane, a także jakie moduły zainstalowane na specjalnym komputerze będą wykorzystane. Zaplanowanym głównym celem projektu było badanie zachodzących zależności między wielkościami takimi jak: przyspieszenie grawitacyjne, pole magnetycznie oraz ciśnienie powietrza wewnątrz stacji kosmicznej w odniesieniu do położenia stacji względem osi Ziemia - Słońce. Drugim celem było sprawdzenie czy uskoki tektoniczne mają wpływ na pole magnetyczne wokół Ziemi. W przeprowadzonym eksperymencie zaplanowano wykorzystanie akcelerometru, barometru i magnetometru. Uzyskane wyniki zostały stablicowane, wraz z zarejestrowanym czasem, dzięki któremu określono położenie stacji w momencie odczytu danych z sensorów.

Organizatorzy eksperymentu uznali pomysł jako ciekawy i zakwalifikowali go do drugiej fazy eksperymentu. W drugim etapie eksperymentu został napisany program w języku python, dzięki któremu zostały zebrane potrzebne dane. Program został przetestowany na otrzymanym komputerze Raspberry Pi i odesłany do organizatorów. Okazało się że program jest poprawny i nadaje się do wysłania i uruchomienia na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

W trzecim etapie program został uruchomiony na komputerze znajdującym się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 13 maja 2022 r.
Zebrane dane zostały odesłane zespołowi realizującemu eksperyment. W ostatnim, czwartym, etapie eksperymentu naukowego zadaniem zespołu była analiza otrzymanych danych oraz ich interpretacja. Finalnie powstał raport zawierający wyniki i wnioski z przeprowadzonej analizy. Grupa ekspertów z ESA zajmująca się analizą nadesłanych raportów w informacji zwrotnej określiła eksperyment jako ciekawy i przeprowadzony poprawnie, sugerując bardziej wnikliwą analizę danych. Młodzi naukowcy otrzymali certyfikaty uczestnictwa w projekcie.
W eksperymencie startowało 799 drużyn z 23 krajów. Do drugiego etapu przeszło 502 drużyny, przy czym 386 przesłało kod programu.
Do trzeciego etapu (akceptacja programu komputerowego) przeszło 299 drużyn (13 drużyn z Polski) natomiast projekt ukończyło 205 drużyn.

Projekt został zrealizowany w ramach Szkolnego Koła Informatyki i Robotyki, działającego w Zespole Szkół nr 4 w Jaśle, którego opiekunem jest Wincenty Skwarek, nauczyciel informatyki, fizyki i przedmiotów zawodowych. Zajęcia koła odbywają się w dwóch grupach: początkującej i zaawansowanej. Uczestnikami zajęć są uczniowie interesujący się informatyką, robotyką i zagadnieniami technicznymi. W ramach koła uczniowie uczą się programować komputery oraz mikrokontrolery, projektują i budują roboty oraz inne urządzenia mechatroniczne. Uczniowie biorą udział konkursach i zawodach programistycznych, także wiele z powstałych prac bierze udział w konkursach niejednokrotnie zdobywając wysokie lokaty.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaslo.naszemiasto.pl Nasze Miasto