Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W wakacje na ulice Jasła wyjedzie elektryczny autobus [ZDJĘCIA]

Grzegorz Michalski
Grzegorz Michalski
Dzisiaj (środa) na jasielskim rynku odbyła się prezentacja elektrycznego autobusu miejskiego firmy ARP E-Vehicles. Spółka z Solca Kujawskiego przygotowała pojazd, który po 4-5 godzinach ładowania jest w stanie przejechać nawet 300 kilometrów. Zakupem takiego autobusu zainteresowana jest miejska spółka komunikacyjna. Koszt jednego pojazdu to minimum 1,6 mln zł netto.

Pojazd wyprodukowany przez polską firmę od marca prezentowany jest spółkom komunikacyjnym z całego kraju. – Chcieliśmy sprawdzić technologię, jak działa autobus elektryczny, jesteśmy umówieni na dłuższy test wersji miejskiej. Będzie to okres wakacyjny, prawdopodobnie przełom lipca – sierpnia na około tydzień czasu – opowiada Robert Dobosz, prezes Zarządu MKS Jasło.

Autobusy elektryczne mają wyjechać głównie będą linie miejskie, okrężne. - Testy docelowo chcielibyśmy przeprowadzić też na liniach gminnych, bo chcemy sprawdzić jak te autobusy sprawdzają się w terenie pagórkowatym. Interesuje nad zużycie energii, chcemy sprawdzić czy na jednym ładowaniu autobus obsłuży linię dzienna – tłumaczy prezes Dobosz. Władze MKS-u chcą też zobaczyć jak w praktyce sprawdza się deklarowana przez producenta pojemność baterii i czas pracy.

- Jesteśmy też po rozmowach z drugim producentem autobusów elektrycznych i po wakacjach będziemy testować także autobus 10-metrowy. Chcemy kupować krótkie autobusy elektryczne, a nie ma zbyt wielu producentów takich pojazdów – wyjaśnia prezes MKS-u. Władze miasta złożyły wniosek o dofinansowanie na zakup 2 autobusów elektrycznych. Nie ma jeszcze wyników konkursu.

Obecnie jasielski MKS posiada 36 autobusów. - Moim celem jest doprowadzenie do tego, żeby wszystkie autobus miały normę Euro4. Żeby do tego doprowadzić trzeba wymienić jeszcze z 10 autobusów – podkreśla prezes Dobosz. Jego zdaniem nie ma odwrotu. Elektryczne pojazdy będą coraz mocniej zasilać floty komunikacji miejskiej. – Dofinansowanie jest jedynie na zakup autobusów zasilanych elektrycznie i wodorowo. Jeśli będziemy kupować nowe pojazdy, to tylko takie – podsumowuje szef MKS-u.

Z kolei Piotr Janiak, dyrektor handlowy spółki ARP E-Vehicles podkreśla, że autobus jest wyprodukowany od podstaw przez polskich inżynierów. Innowacyjność pojazdu polega na tym, że baterie zamontowane są w podłodze na całej długości autobusu (klasycznie montowane są na dachu). Na targach World Bus autobus został wyróżniony za innowacyjność. - Wystarczy zwykły kabel, gniazdo i jesteśmy w stanie naładować autobus bez zewnętrznej ładowarki. Koszt przejechania kilometra to jakieś 45 groszy. W porównaniu z napędem diesla, mamy oszczędność około 80 groszy na kilometrze. Dodatkowo, jeśli firma komunikacyjna ma prąd z fotowoltaiki, to autobus będzie ładowany praktycznie za darmo – wymienia Janiak.

W autobusach montowane są trzy rodzaje baterii: na 140 km, 200 i 300 km. Autobus w wersji 140 km ładuje się około 4-5 godzin. Jeśli spółka autobusowa będzie miała ładowarkę o większej mocy, to czas będzie krótszy. – Jedna trzecia wartości autobusu jest to koszt baterii, w zależności od wersji minimalna cena to 1,6 mln zł netto – opowiada Janiak. Na pokładzie pojazdu są porty USB, darmowe wi-fi. W wersji demonstracyjnej pojazdu jest 30 miejsc siedzących i 8 stojących. Autobusy są przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z zapowiedziami szefa jasielskiego MKS-u pojazd wyjedzie na ulice Jasła i powiatu końcem lipca.


**ZOBACZ TAKŻE:

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na jaslo.naszemiasto.pl Nasze Miasto