Firma Multiconsult na zlecenie spółki PKP PLK prowadzi prace projektowe na linii 108. Zarząd powiatu jasielskiego wnioskował o przesunięcie przejazdu przez ulicę Żniwną, co miało poprawić komunikację i usprawnić przejazd przez budowany most przez Jasiołkę. Spółka kolejowa odmówiła i przekazała starostwu informację, że prace mogą być jedynie prowadzone w obrębie obecnego skrzyżowania. - My jako powiat nie możemy wykonywać prac na terenie zamkniętym (kolejowym), bo jest to kompetencja kolei i to władze kolejowe zlecają takie prace w odpowiednim trybie - mówi starosta jasielski Adam Pawluś.
Co z lokatorami?
W budynku kolejowej strażnicy mieszkają lokatorzy. W ramach prac przy budowie drogi dojazdowej do mostu władze powiatu chcą poszerzyć krótki odcinek ulicy Żniwnej i zburzyć obiekt. - PKP PLK prosiło nas o pomoc w ewentualnym zabezpieczeniu lokalu dla tych ludzi. Ci mieszkańcy zgadzają się na ewentualne wynajęcie lokalu – opisuje starosta Adam Pawluś.
Zarząd powiatu zaproponował zawarcie umowy najmu dla PKP, nie dla tych konkretnych osób. Gospodarz powiatu tłumaczy, że obecnie lokatorzy nie mają umowy z powiatu, tylko ze spółką kolejową, więc kolejna umowa na wynajem lokalu również nie będzie podpisywana z mieszkańcami, lecz z PKP PLK. Czy kolej zgodzi się na takie rozwiązanie? Adam Pawluś poinformował, że do tej pory kolej nie odpowiedziała na propozycję.
Sąsiedzi szykują dużą inwestycję
Miasto Krosno podejmuje prace projektowe w ciągu linii kolejowej 108, które będą kosztować ponad 200 mln zł. W planie sąsiedniego miasta jest obniżenie torów na terenie miasta. Również władze naszego powiatu zapowiadają inwestycje przy infrastrukturze okołokolejowej. - Jako zarząd wystąpiliśmy o likwidację dwóch przejazdów na terenie Jasła: jeden na ulicy Wojska Polskiego, drugi przy ulicy Niegłowickiej – opisuje starosta Adam Pawluś. Wspomina, że jeszcze przed wojną nad torami przy ul. Wojska Polskiego istniał wiadukt, ale pod koniec niemieckiej okupacji został przez agresora zniszczony. Starosta nie ukrywa, że dokonywał już wstępnego rozeznania możliwości budowy wiaduktu nad ulicą Wojska Polskiego. - Według wstępnej oceny, którą dokonał projektant z firmy, która buduje most w Przysiekach, budowa takiego wiaduktu jest możliwa. Zdaniem projektanta inwestycja kosztowałaby około 7 mln zł – mówi gospodarz powiatu.
Dużo droższy byłby koszt budowy wiaduktu nad przejazdem kolejowym przy Niegłowickiej. Według pierwszych wyliczeń budowa podniesionego skrzyżowania nad przejazdem mogłaby kosztować sporo ponad 20 mln zł. – Zarząd powiatu wystąpił z propozycją budowy tych obiektów do krakowskiego oddziału spółki PKP PLK, by zostały one uwzględnione w planie modernizacji, jaki przygotowuje spółka kolejowa – zaznacza Adam Pawluś. I dodaje, że chociaż prace projektowe przy modernizacji traktu kolejowego trwają już dobrych kilka miesięcy, to nie wiadomo, kiedy się zakończą.
Szybciej i bezpieczniej w Brzezówce
Oprócz dwóch propozycji na budowę wiaduktu władze powiatu chcą też zlikwidować przejazdy kolejowe w Brzezówce (gmina Tarnowiec). Droga, która biegnie przez tory kolejowe zostałaby przebudowana i prowadziłaby równolegle do torów. – Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo i szybkość jazdy pociągów – dodaje starosta.
Czy wnioski władz powiatu zostaną wysłuchane? Przekonamy się w najbliższych tygodniach. Pewne jest natomiast, że na podstawie trójstronnego porozumienia pomiędzy starostwem, władzami miasta Jasła oraz spółką PKP PLK powstanie nowy przystanek kolejowy Jasło – Sobniów. Obiekt ma wybudować spółka kolejowa. Władze powiatu zobowiązały się do wykonania zjazdu z przystanku, natomiast z kasy miasta Jasła zostanie sfinansowana budowa parkingu obok nowego przystanku.
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?