Rzeźbienie to proces. Wymaga czasu, talentu, ale też uporu i pracowitości

Grzegorz Michalski
Praca nad rzeźbą wymaga dużo czasu. - Szybciej można namalować  obraz  lub nawet kilka - wyjaśnia  23-latka.
Praca nad rzeźbą wymaga dużo czasu. - Szybciej można namalować obraz lub nawet kilka - wyjaśnia 23-latka. Archiwum prywatne
Od dziecka uwielbia rysować i malować. Chętnie uczestniczyła w zajęciach plastycznych prowadzonych przez Alicję Romanow w Młodzieżowym Domu Kultury. Po gimnazjum postanowiła zdawać do Liceum Plastycznego w Rzeszowie. I tak się zaczęło...

Karolina w rozmowie z nami przyznaje, że gdyby wybrała liceum ogólnokształcące, to jej przygoda ze sztuką z powodu obowiązków szkolnych mogłaby się szybko skończyć. - Myślę, że wybór szkoły średniej w Rzeszowie, to był pierwszy duży krok w moim życiu. Początki nie były łatwe - nie ukrywa Karolina. Codzienny dojazd utrudniał naukę w rzeszowskim liceum, dlatego zamieszkała w internacie.

- Pamiętam, że podczas egzaminów wstępnych najbardziej bałam się właśnie tych z rzeźby. Wcześniej nie miałam dużej styczności z tą dziedziną sztuki. Sama nie wiem, jak to się stało, że wybrałam specjalizację ze snycerstwa. Chyba w głębi duszy zawsze podobała mi się rzeźba - wspomina Karolina. Po 4 latach nauki w liceum postanowiła iść dalej i zdała egzaminy wstępne na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie.

zaczęło królować snycerstwo

Pierwsza rzeźba w drewnie, a raczej płaskorzeźba, którą stworzyła, ukazywała Świętą Rodzinę. - To było nasze pierwsze zadanie - zaprojektować rzeźbę i wykonać jedynie ryt wklęsły - wszystko po to, by nauczyć się podstaw tej techniki. Później pojawiały się coraz bardziej skomplikowane zadania, a mi snycerstwo podobało się coraz bardziej - opisuje 23-letnia artystka.

Jej nauczyciel w 3 klasie liceum zaproponował, by rozpoczęła naukę indywidualnym tokiem nauczania. - Dalej uczęszczałam na zajęcia z moimi rówieśnikami, ale miałam większą swobodę twórczą - nie obowiązywały mnie narzucone tematy, mogłam realizować własne pomysły. Wtedy właśnie stworzyłam sporych rozmiarów kołyskę z motywami zaczerpniętymi z bajki o Calineczce. Rzeźbę ofiarowałam bratu, w ramach prezentu ślubnego - opowiada Karolina.

W swojej pracy stara się nie ograniczać do konkretnych technik. - Często mieszam je ze sobą, eksperymentuję. Szukam efektów plastycznych adekwatnych do podejmowanych przeze mnie tematów. Wymaga to wiele prób, które często kończą się niepowodzeniem - nie ukrywa. Czy ma swój rozpoznawalny styl? Karolina przyznaje, że jeszcze ciągle się uczy, poszukuje odpowiedzi na nurtujące ją pytania.

- Myślę, że artysta powinien nieustannie się rozwijać, tworzyć nowe rzeczy. Wypracowanie rozpoznawalnego stylu może wiązać się z tkwieniem w miejscu, brakiem rozwoju, czego chciałabym w swojej twórczości uniknąć - twierdzi jaślanka.

Jej zdaniem, każda rzeźba, którą tworzy jest inna. - Być może jest to związane z różnorodnością poruszanych przeze mnie tematów oraz doborem materiałów. Tworzenie to ciągła nauka. Zaprojektowanie rzeźby to jedno, a jej realizacja to drugie - objaśnia.

Zagadnienia techniczne często sprawiają jej wiele problemów. - Na potrzeby jednej z prac musiałam np. nauczyć się spawać. Na pewno nie robię tego jak profesjonalista, ale zdobyte umiejętności są wystarczające do realizacji moich pomysłów - wyjaśnia. Mimo że jest kobietą, to nikogo na uczelni nie dziwi fakt, że potrafi posługiwać się elektronarzędziami.

Karolina: Dzięki rzeźbie dużo się uczę

Studentka Akademii Sztuk Pięknych pracuje w różnych technikach. Nie ogranicza się jedynie do rzeźby - tworzy rysunki, zajmuje się projektowaniem 3D, dawniej sporo malowała. Charakterystyczne dla jej twórczości są też grafiki, nad którymi pracuje od około półtora roku. Część z nich była prezentowana niedawno na wystawie „L’espace indicible” w Jasielskim Domu Kultury.

- Cały czas staram się rozwijać warsztat, wypracowaną przeze mnie technikę. Mam jeszcze kilka pomysłów na nie, więc myślę, że jest to sprawa otwarta - opowiada K.Cygnar.

Od kilku miesięcy stara się brać udział w różnych konkursach i wystawach. Uczestniczyła również w paru wystawach zagranicznych. Prace prezentuje w Toruniu w Akademickiej Przestrzeni Sztuki Galerii na Wydziale Matematyki i Informatyki UMK. Od 20 stycznia 2020 roku cztery jej grafiki będzie można zobaczyć oraz kupić na III Zimowym Salonie Młodych organizowanym przez Zofia Weiss Gallery w Krakowie.

W najbliższym czasie zamierza też stworzyć konto na Instagramie i tam publikować swoją twórczość. Póki studiuje, jej prace co roku można oglądać również na wystawie końcoworocznej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wystawa zazwyczaj jest otwierana w pierwszą niedzielę czerwca. Prace Karoliny można również znaleźć w przestrzeni publicznej (np. w Jaworznie na Śląsku).

rzeźba wymaga czasu

Praca nad rzeźbą zajmuje sporo czasu. - Wykonanie rzeźby zajmuje zazwyczaj więcej czasu niż np. namalowanie obrazu czy nawet dziesięciu. Pracuję teraz nad nowym projektem, który porusza kwestie ekologiczne oraz wpływ ludzi na przyrodę - tłumaczy. Od października tworzy dwie rzeźby jednocześnie i jest dopiero w połowie pracy.

- Oczywiście nie pracuję nad nimi całymi dniami, inne obowiązki mi na to nie pozwalają, ale spędzam nad tym dużo czasu - dodaje. W przeszłości bywało, że jedną rzeźbę tworzyła przez cały semestr. Czasem trwa to krócej. - Myślę, że najszybciej powstają rzeźby tworzone na plenerach rzeźbiarskich. Człowiek wtedy od rana do wieczora pracuje nad jedną rzeczą, skupia się na niej i jest świadomy, że ma ograniczony czas na jej wykonanie. Zazwyczaj takie plenery trwają ok. 3 tygodnie - zaznacza Karolina. - Poza tym po drodze często zmienia się koncepcja, czasami trzeba wszystko na nowo przemyśleć, wrócić do punktu wyjścia - uzasadnia Karolina.

W całym procesie rzeźbienia znaczącą rolę odgrywa również technologia. - W czasie mojej pracy zawsze pojawiają się jakieś nieprzewidziane techniczne problemy, które muszę rozwiązać - objaśnia.

Inspiracją jest otaczający świat
Ile czasu potrzeba, aby osiągnąć wprawę w rzeźbieniu? - Myślę, że to zależy od predyspozycji każdego z nas. Jedni uczą się tego bardzo szybko, przychodzi im to z łatwością, inni zaś mają z tym spore problemy. Na pewno jeśli ktoś poświęci na to czas, to zdoła się tego nauczyć. Może nie zostanie od razu artystą, ale zdobędzie sprawność manualną - twierdzi 23-letnia artystka. Inspiruje ją otaczający świat.

- Najczęściej moje prace odnoszą się do tematów związanych z naturą i człowiekiem. Bywa również i tak, że w czasie pracy nad danym obiektem, wpadają mi pomysły na kolejne prace. Jedna praca pociąga za sobą kolejną - opowiada. Do działań artystycznych trzeba mieć talent, który jak twierdzi Karolina odgrywa ważną rolę w życiu twórcy. - Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ważnym aspektem twórczości jest pracowitość. Ktoś kto ma talent, a nic nie robi, niczego nie osiągnie - podsumowuje Karolina Cygnar.

Jak głosno ujadają nowe "Psy"?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3