Na fanpeagu Faktów Jasielskich i Jasło Nasze Miasto zapytaliśmy mieszkańców, gdzie w Jaśle jest największy problem z parkowaniem. Najwięcej odpowiedzi było: wszędzie.
- Wszędzie, jadąc z dziećmi do Jasła to jest duże wyzwanie i ciągle nurtujące pytanie: czy będę miała gdzie stanąć autem
– pisze pani Małgosia.
Potem padały nazwy ulic: Żwirki i Wigury, Czackiego, Mickiewicza, Rynek, gdzie najtrudniej zaparkować.
- Po godz. 17 w mieście można zaparkować bez problemu – skwitowała żywą dyskusję pani Krystyna.
Schabiński: trzeba odciążyć miasto
Czytając wpisy mieszkańców dochodzimy do wniosku, nie chodzi im o to, że cena za godzinę postoju została podniesiona do 2 zł, bo jak się ma pilne sprawy do załatwienia, to można tyle zapłacić, byle było gdzie zostawić samochód.
Grzegorz Schabiński, przedsiębiorca z Jasła, twierdzi, że strefy płatnego parkowania są bardzo potrzebne tak w Jaśle, jak i w innym mieście, ale, jego zdaniem, władze miasta powinny szukać też innych rozwiązań, które odciążą ruch w mieście i uwolnią miejsca parkingowe dla mieszkańców.
- Wiem, że urzędnicy muszą gdzieś zostawiać swoje samochody, oczywiście najlepiej. Gros z nich korzysta z dzierżawionego od Kościoła parkingu przy Farze, by było blisko do pracy. A my mamy rzesze ludzi, nie tylko z Jasła, ale i okolicznych wsi, którzy spędzają więcej czasu na szukanie wolnego miejsca na parkingu, niż zajmuje im załatwianie spraw
- mówi Schabiński.
I dodaje, że to właśnie z powodu braku miejsc na parkingach w centrum miasta zmuszony był przenieść jeden ze swoich biznesów z ul. Igielnej na Floriańską.
- Edukator działał przy ul. Igielnej od lat 90. Po 25 latach zrezygnowałem z dzierżawy lokalu, bo klienci nie mili gdzie parkować
– dodaje.
Korzystanie z komunikacji miejskiej w Jaśle
Schabiński podnosi jeszcze jeden ważny aspekt sytuacji z komunikacją w mieście - brak nawyku u mieszkańców do korzystania z autobusów miejskich.
- Ludzie nie są przyzwyczajeni do jazdy autobusami, do korzystania z taksówek, których, nota bene mamy w mieście tylko 6. autobusy, niejednokrotnie wożą powietrze, a to wszystko są koszty. I to niemałe. Miasto z kolei jest zatłoczone, rano i popołudniem zakorkowane, a przecież wystarczą proste rozwiązania, które pomogą odciążyć centrum
- mówi Schabiński.
Jego zdaniem, władze miasta powinny przy nowym cmentarzu organizować bezpłatny parking, z którego o każdej pełnej godzinie będzie wyjeżdżał autobus miejski. Bezpłatnie przewiezie mieszkańców do centrum, a o każdej „połówce” godziny, odwiezie z powrotem.
- Zostawią samochód przy cmentarzu, pojadą do centrum, załatwią co trzeba i wrócą. Oczywiście takich punktów z darmowym parkingiem powinno być więcej, najlepiej z każdej strony miasta, ale może warto przetestować na początek ten przy cmentarzu
– proponuje Schabiński.
„Parkuj i jedź” w Jaśle. Czy to działa?
Agata Koba, rzecznik UM Jaśle tłumaczy, że miasto cały czas podejmuje działania, które poprawiają komunikację w mieście.
- To budowa dróg, poprawa jakości tych istniejących, organizację transportu zbiorowego, budowę ścieżek rowerowych czy też poprzez udostępniania nowych miejsc parkingowych , na działaniach przygotowujących utworzenie Centrum Komunikacyjnego kończąc
– wylicza Koba.
Centrum Komunikacyjne to wielofunkcyjny węzeł przesiadkowy dla podróżnych korzystających z komunikacji zbiorowej lub prywatnej, wyposażony w parking „Parkuj i jedź”, umożliwiający przesiadkę na inny środek transportu jak pociąg, autobus, rower czy hulajnogę elektryczną. Koba dodaje, że miasto prowadzi uzgodnienia z PKP w sprawie przebudowy dworca PKP.
- Dobrze zorganizowany transport zbiorowy jest jednym z kluczowych zadań miasta, należy jednak pamiętać, że MKS w Jaśle należy do Powiatowo-Gminnego Związku Komunikacyjnego w Powiecie Jasielskim i każde nowe działanie wymaga szerszych uzgodnień w tym zakresie
– wyjaśnia Agata Koba.
W odniesieniu do zorganizowania bezpłatnego parkingu przy nowym cmentarzu, rzeczniczka tłumaczy, że system parkingów „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) jest zarządzany przez operatora transportu miejskiego i umożliwia bezpłatne parkowanie pojazdów osobom, które w chwili wyjazdu z parkingu przedstawią ważny bilet okresowy lub inny, ustanowiony przez samorząd.
- W pozostałych przypadkach parking jest płatny. Całkowicie darmowe parkingi P&R - bez konieczności posiadania biletów autobusowych - nie wchodzą w rachubę. Jest to bowiem dodatkowy koszt, który obciążyłby budżet miasta - dodatkowe autobusy + kierowcy
– mówi Agata Koba.
Będzie więcej miejsc postojowych w Jaśle
Władze miasta stoją na stanowisku, że jednym z rozwiązań, które pozwolą ograniczyć emisje spalin, jest zwiększenie płatnych stref parkowania oraz opłat za miejsca postojowe.
- Podniesione ceny opłat za postój mają zwiększyć rotację na parkingach i „odblokować” miejsca parkingowe, często przez wiele godzin są zajmowane. Niejednokrotnie czas na znalezienie miejsca do parkowania wiązał się z jego długim poszukiwaniem. Zakładamy, że teraz łatwiej będzie zaparkować w pobliżu centrum i szybciej załatwić swoje sprawy
– tłumaczy Agata Koba.
Obecnie w Jaśle jest 380 płatnych miejsc parkingowych, od czerwca przybędzie ich 607, w tym ponad 40 dla osób niepełnosprawnych.
ZOBACZ TAKŻE: Droższe parkowanie, większe kary za brak opłat. Polskie miasta wprowadzają podwyżki dla kierowców
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?